Rise of the Tomb Raider – PC

Od 10-ciu lat seria Tomb Raider jest w rękach Crystal Dynamics i przez cały ten czas nie trafiły nam się złe, czy chociażby przeciętne przygody Lary. Widać developerzy zaprzyjaźnili się z młodą panną Croft i ta przyjaźń zaowocowała kolejną grą, a mianowicie Rise of the Tomb Raider. Tym razem Lara chce dokończyć to co zaczął, i przez co zginął, jej ojciec czyli odnalezienie Boskiego Źródła.

rise-of-the-tomb-raider-v1-0-build-668-1_64-2016-08-21-18_13_25

 Już po pierwszych kilku minutach widać, że tak jak w poprzedniej części gry Lara będzie kłuta, przypalana, poniewierana – także jest to dosyć toksyczna przyjaźń między Larą a Crystal Dynamics; deweloperzy przygotowali jej pełny zestaw tortur. Jednak jak przystało na heroinę Lara znosi to dzielnie i wszelkie przeciwności losu nie robią na niej większego wrażenia. Również zabijanie kolejnych wrogów nie przysparza Larze większych problemów moralnych, co było bolączką poprzedniej części, gdzie ten motyw wyglądał bardzo sztucznie. Przez większość czasu to właśnie te dwie czynności będą naszym głównym zajęciem, czyli eksploracja terenu (gdzie często Lara jest poniewierana) oraz walka z łotrami. Balans między walką i eksploracją jest bardzo dobrze wyważony – gdy mamy już dość skakania po platformach to dostajemy kolejne mięso armatnie do rozwałki i vice versa. Sama walka daje dużo przyjemności, gdyż bardzo przyjemnie celuje się za pomocą pada, nie mamy problemów z szybką zmianą broni czy w wykonywaniem uników. To samo z eksploracją, Larą skacze i biega się bardzo przyjemnie, praktycznie nie ma opóźnienia między wciśnięciem przycisku na padzie a wykonaniem akcji przez bohaterkę na ekranie. Jeśli chodzi o poziom trudności, to polecam od razu ustawić wyższy niż standardowy. Rozgrywkę zacząłem właśnie od standardowego poziomu trudności i niestety gra nie stawiała mi żadnych wyzwań. Na wyższych poziomach trudności już można było poczuć, że Lara nie wiedzie łatwego życia. Jeśli chodzi o rozgrywkę to jedynym mankamentem jest brak ciekawych walk z bossami. Oczywiście trudno tu o tak widowiskowe potyczki jak na przykład w God of War czy Dark Souls, ale gry takie jak Uncharted czy Spec Ops pokazują w jaki sposób można zrobić ciekawe walki z bossami w miarę realistycznych światach.

rise-of-the-tomb-raider-v1-0-build-668-1_64-2016-08-21-18_13_41

Crystal Dynamics słynie z ładnych gier, a Rise of the Tomb Raider jest zdecydowanie najładniejszą grą w ich dorobku. Czy to znajdujemy się w mroźnej Syberii czy w upalnej Syrii to zawsze towarzyszy nam bogaty, tętniący życiem świat. Modele fauny i flory są najwyższej próby, tak samo jak ich animacja. A to wszystko całkiem dobrze zoptymalizowane – grając na średnio mocnym PC nie zauważyłem większych spadków płynności, a dodatkowym plusem są bardzo szybko ładujące się poziomy. Jeśli chodzi o sferę audio to dorównuje ona grafice, wszakże z jednym wyjątkiem. Chodzi o odgłosy wystrzałów, w których nie słychać mocy. Strzelając z „kałacha” lub wysoko kalibrowego pistoletu słyszymy odgłosy jakbyśmy strzelali z broni sportowej. Poza tym zarzutem mamy sam miód na uszy. Praca aktorów jest świetna (szczególnie pasuje mi nowy głos Lary, z którego aż bije jej brytyjskość), to samo możemy powiedzieć o odgłosach otoczenia – czasami można poczuć się jak w lesie.

rise-of-the-tomb-raider-v1-0-build-668-1_64-2016-08-06-11_52_09

Nowy Tomb to bardzo dobra gra. Nie ma w nim nic odkrywczego, ani nie zachwyca nowymi rozwiązaniami, ale to w żadnym wypadku nie przeszkadza w chłonięciu nowych przygód Lary. Twórcy w prowadzeniu narracji poszli trochę w stronę Uncharted, ale zrobili to po swojemu i ze smakiem. W grze jest co robić, gdyż mamy do odkrycia mnóstwo manuskryptów i artefaktów, które powiązane są z głównym wątkiem fabularnym i pozwalają lepiej zrozumieć nam co się właściwie dzieje. Do tego mamy pełną swobodę w rozwoju postaci (możemy zostać amazonką lub surwiwalistką) i broni. Co więcej, do ponownego przejścia gry zachęcają poukrywane grobowce, w których możemy zdobyć dodatkowe punkty rozwoju postaci – co przydaje się na wyższych poziomach trudności. Polecam! 🙂

Producent: Crystal Dynamics
Data premiery PC: 2016-01-29

Dodaj komentarz